Na prelome storočí Rusko experimentovalo s liberálnosťou a otvorenosťou. Počas prvej svetovej vojny sa na chvíľu mohlo zdať, že idey demokracie v ťažko skúšanej krajine zvíťazia. Boľševická revolúcia však tieto nádeje rozdrvila. Známy novinár Michail Zygar pripravil zaujímavú dokumentárnu knihu.

obalka26 - Impérium musí zomrieťNedávno sa na slovenský trh dostala novinka od vydavateľstva Absynt Impérium musí zomrieť. Ide o publikáciu z pera novinára Michaila Zygara. Impérium je už druhou knihou tohto autora, ktorá sa dočkala prekladu do slovenčiny. Prvou bola Všetci mocní Kremľa, v ktorej sa autor venoval nedávnym dejinám Ruskej federácie a vzťahom medzi jednotlivými predstaviteľmi ruskej politiky, ale aj oligarchie. Najnovšia publikácia je písaná podobným štýlom, a vypovedá o udalostiach, ktoré sprevádzali posledné roky cárskeho impéria (1900 – 1917). Obraz súčasnej ruskej politiky je však pri čítaní knihy značne prítomný – čo je skôr na škodu veci.

Ruský príbeh

Kniha je napriek svojej rozsiahlosti (vyše 600 strán) rozdelená len do štrnástich kapitol. Tie na seba nadväzujú chronologicky. Čitateľ sa dozvie o udalostiach, ktoré formovali posledné dve desaťročia romanovského impéria, či už ide o snahu o reformovanie systému, alebo o udalosti sprevádzajúce rusko-japonskú vojnu a následnú prekvapivú porážku ruského impéria v nej. Postupne sa pred čitateľom odvíja príbeh, ktorý vyústi do prvej svetovej vojny a bez ohľadu na náš politický názor do jednej z najdôležitejších revolúcií moderných dejín.

3q56 - Impérium musí zomrieť
Potlačenie protestov v Petrohrade (1917)

Zygar hneď na úvod priznáva, že nie je historik, ale novinár. Snaží sa teda na veci pozerať inak ako profesionálni historici, ktorí mali podľa neho „vopred stanovené koncepcie a pripravené odpovede“ a na októbrovú revolúciu sa pozerajú ako „na celok a nezvratný proces“. Toto tvrdenie je zaujímavé, aj keď Zygar v texte neuvádza konkrétne mená historikov, ktorí majú podľa neho vopred nastavené odpovede na svoje otázky pri jednej z najpodrobnejšie rozobraných udalostí posledného storočia. Je ťažké uveriť, že každý jeden z historikov z rôznych metodologických škôl, svetonázorov a krajín sveta má vopred stanovený názor. Zygar postavil svoj text primárne na spomienkach priamych aktérov udalostí posledných dvoch decénií cárskeho Ruska. Snaží sa pritom poskytnúť čo najplastickejší obraz o tom, čo sa v danom období stalo. Žiaľ, podľa môjho názoru sa v diele prelína masa mien a funkcií, v ktorej sa čitateľ stratí pomerne rýchlo, ak mu chýba základný prehľad o ruských dejinách.

Autor sa často pokúša pôsobiť bombasticky, pričom vybraným epizódam pripisuje väčší význam než skutočne mali, resp. ich umelo nafukuje. Jedným z príkladov je odklon Leva Tolstého od pravoslávnej cirkvi. Zygar prirovnáva Tolstého porušenie pôstu (konzumáciou mäsa) a následný odklon od cirkvi k pribitiu 95 téz vo Wittenbergu Martinom Lutherom a začiatku reformácie v roku 1517 (s. 20). Čitateľ sa však v knihe nedopátra hlbšieho vysvetlenia, prečo autor pokladá tieto dve udalosti za historicky rovnocenné. Pri takýchto prirovnaniach autor do značnej miery ignoruje predchádzajúci vývoj v Rusku, či už v náboženskej, alebo v politickej rovine. Už v úvode napríklad pripisuje udalostiam z prelomu 19. a 20. storočia obrovský význam v porovnaní s predchádzajúcimi dejmi – veď čím iným než ignoráciou je opomínanie  povstaní v ruskom impériu v predošlých storočiach tvrdením, že nastala „vlna masovej nespokojnosti – vôbec prvá v ruskej histórii“ (s. 10).

4q58 - Impérium musí zomrieť
Lev Tolstoj

Korunu všetkému dávajú vyhlásenia, že „vypukne prvá svetová vojna, ktorú nikto neočakáva“ (s. 10). Tá vojna, ktorú nikto neočakával, a preto len krátko pred ňou aktualizovalo Rusko svoje mobilizačné plány a ruským veliteľom sa podarilo zaskočiť rakúsko-uhorskú armádu. Nehovoriac o krízach (fašódska kríza, okupácia Bosny a Hercegoviny, marocké krízy atď.), keď vypuknutie vojny bolo viac ako pravdepodobné. Povedať, že išlo o konflikt, ktorý nikto neočakával, je značne prehnané. Samozrejme, dĺžku trvania konfliktu a počet obetí si v horúcom lete 1914 predstavoval málokto, ale hovoriť o tom, že vypuknutie vojny v rokoch, ktoré mu predchádzali, nikto nečakal, je absurdné.

Autorov záujem o moderné dejiny je pochopiteľný a vychádza aj z jeho novinárskej praxe. Niektoré informácie, ktoré odkazujú na novšie dejiny, sú však značne mimo témy knihy. Pri opise nepokojov, ktoré vošli do dejín ako Krvavá nedeľa, je pre čitateľa údaj o tom, že v blízkosti miesta krviprelievania (hoci o niekoľko dekád neskôr) strávil detstvo Vladimír Putin, zbytočná (s. 236). Takýchto poznámok pod čiarou je v publikácii priveľa a sú jej niekedy na škodu. Ak už autor chcel uvádzať poznámky pod čiarou, mohol radšej uverejniť zdroje, odkiaľ čerpal spolu s citáciami. To by bolo pre čitateľa isto prospešnejšie než napríklad pochybné prepočty dobových súm na súčasné euro, ktoré často vzájomne nekorešpondujú a nie je jasné, akým spôsobom sa k nim autor dopracoval.

Pohľad na vlastné dejiny

Ak si čitateľ pri diele Impérium musí zomrieť uvedomí, že nedrží v rukách dielo historika, ale novinára, potom sa v knihe, dá nájsť aj mnoho pozitívneho. Zygar pri svojom výskume pracoval primárne so spomienkami a denníkmi, vďaka tomu sa v texte nachádza mnoho dialógov či citácií z osobnej korešpondencie, ktoré čitateľovi približujú situáciu a dobových aktérov.

2q77 - Impérium musí zomrieť
Michail Zygarov

Najvýznamnejším prínosom publikácie Impérium musí zomrieť však nie je rozbor udalostí, ktoré sa odohrali na začiatku dvadsiateho storočia. Zygarove východiská a závery, ako je vidieť aj z textu tejto recenzie, sú často otázne a niekedy aj diskutabilné. Kniha však predstavuje zaujímavú sondu do myslenia novinára, ktorý sa nachádza v opozícii voči súčasnému režimu v Rusku. Koho zaujíma pohľad súčasných oponentov v Rusku na vlastné dejiny, resp. na dejiny Ruska na začiatku 20. storočia, rozhodne by nemal túto knihu opomenúť. Zároveň by v nej však kritický čitateľ, podobne ako v žiadnej knihe, nemal hľadať finálne odpovede, ale skôr sledovať myšlienkové smerovanie časti nonkonformnej ruskej spoločnosti, ktorá sa pozerá na svoje dejiny inou optikou než vládnuci režim.

obalka27 - Impérium musí zomrieť

Michail Zygar: Impérium musí zomrieť. Bratislava : Absynt, 2019. 688 strán, pevná väzba. ISBN 9788082031075.

Obrazová príloha: Absynt, wikipedia.org

Posch bio - Impérium musí zomrieť

Martin Posch vyštudoval históriu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a na Historickom ústave Slovenskej akadémie vied získal v roku 2019 titul PhD. Vo svojom výskume sa zaoberá protinacistickým odbojom v Európe. Počas štúdia absolvoval výskumné pobyty na Univerzite Karlovej v Prahe, Rakúskej akadémii vied vo Viedni a na Kingston University v Londýne. V súčasnosti pôsobí na Historickom ústave Slovenskej akadémie vied a v Dokumentačnom stredisku holokaustu v Bratislave, v rámci ktorého od roku 2020 participuje aj na projekte European Holocaust Research Infrastructure.  Je autorom niekoľkých vedeckých štúdií a publikácie Spojenectvo z núdze: Spolupráca SOE a československej spravodajskej služby počas 2. svetovej vojny a zostavovateľom niekoľkých kolektívnych monografií.