Na prvý pohľad nenápadný modrý obal s blonďavým dievčatkom a s náhrdelníkom s Dávidovou hviezdou, skrýva v sebe útly príbeh, ktorý hovorí o sile priateľstva a nesie v sebe hlboké posolstvo o ľudskosti a odvahe v najťažších časoch. Taká je kniha od Lois Lowryovej Spočítaj hviezdy. Mimochodom, fotku toho dievčatka urobila sama autorka a ocitla sa na väčšine vydaní tejto knihy.

Možno sa zamýšľate, prečo by ste si mali prečítať ďalší príbeh o druhej svetovej vojne a holokauste, veď tých u nás vychádza predsa dosť. Dokonca aj takých, ktoré sú určené pre deti a mládež. Spomeniem z nich len notoricky známy Denník Anny Frankovej. Nuž… Už len vzhľadom na to, aké máme zloženie „zástupcov“ v parlamente, to tak možno ani nevyzerá. A aj keby sme opomenuli výchovný aspekt, ide  v o podstate dobrodružný román, ktorý vás zaujme a knihu prečítate na jeden šup. Oplatí sa jednoducho už len preto, že je dobre napísaná.

História pre deti

1q82 - Kniha, ktorá deťom rozšíri povedomie o druhej svetovej vojneKniha Spočítaj hviezdy nie je vo svete žiadnu novinkou. Prvýkrát vyšla v roku 1989 a hoci už v roku 1990 získala aj prestížnu Newbery Medal, až doteraz na Slovensku unikala pozornosti čitateľov. To bola rozhodne škoda. Je preto výborné, že vydavateľstvo Tatran sa rozhodlo túto chybu napraviť a po tridsiatich rokoch ju vydalo v slovenčine. V Čechách nás trochu predbehli, vyšla o niečo skôr – v roku 2014.

Je určená najmä pre deti a mládež, čomu zodpovedá aj príbeh, ktorý je jednoduchý a krátky, ale pútavý. Hoci dospelý čitateľ si ju asi nezaradí medzi stálice svojej knižnice, ani on ju pravdepodobne nepustí z ruky, kým ju neprečíta, pretože bude chcieť vedieť, ako sa to skončí. Aspoň mne sa to stalo. Keďže sa kniha dá prečítať tak za dve hodinky, nebudete na rozuzlenie čakať dlho.

Aj keď ide o historickú fikciu, vychádza zo skutočných udalostí. Dej sa sústreďuje na krátky životný úsek Annemarie Johansenovej, ktorá vyrastá počas vojny v Kodani s rodičmi a s malou sestrou. Jej najlepšou kamarátkou je židovské dievča Ellen. Spočiatku do ich života vojna výrazne nezasahuje. Prejavuje sa len nedostatkom dovtedy bežných potravín, ako sú sladkosti, káva či cigarety, a elektrinou na prídel. Najhorším zážitkom pre dievčatá je stretnutie s nemeckými vojakmi na rohu ulice.

Problém nastane, keď má aj v Dánsku prísť k transportom Židov a Annemarie, respektíve jej rodičia sa rozhodnú zachrániť Ellen a jej rodinu…

Transporty Židov

2q86 - Kniha, ktorá deťom rozšíri povedomie o druhej svetovej vojne
Autorka knihy Lois Lowry.

V príbehu autorka opisuje ako vlastne prebiehala záchrana Židov, ktorá sa skutočne udiala. Z Dánska boli pašovaní na lodiach do susedného neutrálneho Švédska. Takto bolo zachránených približne 7000 z nich, čo bola väčšina vtedajšej židovskej náboženskej obce. Je obdivuhodné, že sa ľudia takto dokázali spojiť a dokázať niečo, čo by sa zdalo takmer nemožné. Dnešné deti sa tak prostredníctvom pútavého príbehu majú možnosť zoznámiť s udalosťami smutnej kapitoly ľudských dejín a zároveň zistia, že aj malé skutky a hrdinstvá dokážu veľa, ak ľudia ťahajú za spoločný povraz. So silnejúcimi extrémistickými tendenciami na Slovensku a vlastne v celej Európe je tento odkaz mimoriadne dôležitý aj v súčasnosti. Kniha tiež nenásilne vzbudzuje záujem o udalosti, ktoré už aj nám pripadajú ako dávna minulosť a v dnešnej dobe sa zdajú až nereálne. Od tohto konfliktu pritom ešte neubehlo ani sto rokov.

Za seba môžem povedať, že ak by bola táto kniha v dispozícii v čase, keď som mala 10 rokov ako hrdinka Annemarie, určite by som ju zhltla na jedno posedenie a zaradila by sa k favoritom mojej knižnice. Myslím, že by to tak mohlo byť aj u súčasných detí (ešte snáď nie som taká stará, aby mali mladí čitatelia diametrálne odlišný vkus od toho môjho J), medzi ktorými si určite nájde svojich čitateľov.

Tiež by mohla poslúžiť ako dobrovoľné, doplnkové čítanie k hodine dejepisu, ktoré by poľudštilo to množstvo hrozivých dátumov a činov veľkých ľudí. Pomohla by nezúžiť druhú svetovú vojnu len na boj proti fašistom a Hitlerovi, a tým by mohla vzbudiť záujem o toto obdobie, ktorého hrôzy nás mátajú aj desiatky rokov po odznení tohto strašného konfliktu. Rodičia sa však nemusia báť, že by sa ich dieťa po prečítaní tejto knihy budilo s nočnými morami. V príbehu nie je ani napriek obdobiu, v ktorom sa odohráva, nič desivé, a skôr motivuje ako odrádza.

1q83 - Kniha, ktorá deťom rozšíri povedomie o druhej svetovej vojne

Lois Lowry: Spočítaj hviezdy. Bratislava : Tatran, 2019. 136 strán, pevná väzba. ISBN 9788022209915.

Obrazová príloha: Tatran, wikipedia.org