Námorná bitka pri Midway patrí ku kľúčovým bitkám 2. svetovej vojny. Zároveň je jednou z najrozhodujúcejších a svojím spôsobom i najpozoruhodnejších bitiek v dejinách. Neuveriteľne dramatický priebeh i okolnosti tejto bitky, v ktorej sa za päť minút radikálne zmenila strategická situácia na celom pacifickom bojisku, možno teraz zhliadnuť aj v slovenských kinách. Ako tento závratný kúsok histórie priblížil divákom vo svojom vyše dvojhodinovom opuse nemecký režisér Roland Emmerich, známy svojimi prepálenými blockbustermi?

Z historického hľadiska prekvapujúco dobre. Pre bežného diváka, ktorý nie je podrobne zoznámený s priebehom bojov na pacifickom bojisku 2. svetovej vojny, ponúkajú tvorcovia filmu Bitka o Midway chronologicky, tematicky, vojensky i historicky až na pár detailov skvelý prehľad prvých šiestich mesiacov vojny v Tichomorí. Presnejšie povedané, všetkého dôležitého, čo predchádzalo jej kardinálnemu zvratu – bitke pri Midway, ktorú zviedli japonské a americké loďstvo uprostred Pacifiku v dňoch 4. až 6. júna 1942.

Dramatizácia deja

Šokujúci zvrat v bitke pri Midway ožil v novom filme

Hneď na začiatku pritom treba pripomenúť a zdôrazniť, že každý takýto film je v prvom rade dramatizáciou, a nie historickou rekonštrukciou, kde by mal bezchybne sedieť každý historický detail. Aj z tohto hľadiska preto treba oceniť snahu tvorcov filmu, ktorí sa v rámci možností snažili zasadiť jednu konkrétnu udalosť – námornú bitku pri Midway – do širšieho historického rámca. Preto svoje filmové rozprávanie o nej začali pohľadom na japonský prístup k budúcej vojne (rozhovor Laytona s admirálom Jamamotom – títo muži sa počas Laytonovho predvojnového pôsobenia v Japonsku skutočne niekoľkokrát stretli) a japonským útokom na Pearl Harbor (7. decembra 1941), ktorý tak šokujúco voviedol Spojené štáty do 2. svetovej vojny.

Z nasledujúcich udalostí vedúcich k bitke pri Midway je primeraná pozornosť venovaná Doolitlovmu náletu na Tokio (18. apríla 1942), odvetnému, takticky bezvýznamnému americkému protiúderu, ktorý však mal nesmierne dôsledky. Okrem iného 250-tisíc mŕtvych Číňanov, ktorí zaplatili svojimi životmi za pomoc americkým letcom z Doolitlovho náletu, ako je to správne pripomenuté aj na konci filmu. Tento nálet však ohrozil i život nedotknuteľného japonského cisára, čo jeho admirálov a generálov konečne presvedčilo o nevyhnutnosti definitívne sa vysporiadať s americkým loďstvom v jedinom rozhodujúcom stretnutí.  Spomenutá je aj dôležitá námorná bitka v Koralovom mori (4. – 8. mája 1942), ktorá tej midwayskej priamo predchádzala a svojimi výsledkami ju tiež zásadne ovplyvnila.

Nielen historické udalosti sú zasadené do správneho kontextu. Rovnako to platí aj pre filmové postavy. Každá z nich má svoj reálny predobraz, podobne ako ich význam a činy. Diváci tak môžu sledovať uvážlivý, ale rozhodný postup admirála Nimitza, po fiasku v Pearl Harbore nového vrchného amerického námorného veliteľa v Pacifiku v podaní výborného a presného Woodyho Harrelsona, oceniť kľúčový vklad naozaj aj v skutočnosti svojrázneho lúštiteľa kódov fregatného kapitána Josepha Rocheforta, ale aj žasnúť nad osobnou statočnosťou a hrdinstvom množstva amerických a japonských letcov, pretože všetky tie prakticky samovražedné akcie v bitke o Midway sa aj reálne stali. Nech už to vyzerá akokoľvek divne, skutočnosť naozaj presiahla všetky hollywoodske miery. Dokonca aj prítomnosť slávneho režiséra Johna Forda na atole Midway počas bitky a jeho zranenie sú reálne – navyše tam natočil vôbec prvý film o bitke, ktorý si môžete voľne pozrieť i stiahnuť tu. Je asi pochopiteľné, že väčšine divákov sa budú postavy jednotlivých pilotov a veliteľov trochu zlievať, rovnako ako jednotlivé útoky amerických síl na japonské lietadlové lode. Filmári sa však len snažili držať skutočnosti a množstvo postáv a udalostí dokonca ešte vypustili. Vo filme tak napríklad úplne chýba kontraadmirál Fletcher, ktorý z lietadlovej lode Yorktown ako služobne starší dôstojník formálne velil celému americkému loďstvu, hoci v skutočnosti bitku naozaj viedol skôr kontraadmirál Spruance, ktorý na poslednú chvíľu nahradil indisponovaného Halseya. Vo filme takisto neuvidíme ani jednu „lietajúcu pevnosť“ B-17, ktoré opakovane vzlietali z nepotopiteľnej „lietadlovej lode“ na midwayskom atole a útočili z veľkej výšky na japonské lode, ale počas celej bitky si nepripísali ani jediný zásah (urobili však aspoň pár unikátnych fotografií prudko manévrujúcich japonských plavidiel), podobne ani jednu americkú stíhačku F4F Wildcat, záverečnú brutálnu akciu proti ťažkým krížnikom MogamiMikuma a tak ďalej.

Útok strmhlavých bombardérov

Pozornosť sa, prirodzene, sústreďuje na rozhodujúcu akciu amerických strmhlavých bombardérov SBD Dauntless, ktoré po obetavých a čisto samovražedných útokoch beznádejne zastaraných torpédových bombardérov TPD Devastator v podstate nachytali Japoncov „na hruškách“ a v priebehu piatich minút vygumovali tri zo štyroch ich lietadlových lodí. Lietadlá z tej štvrtej – Hirjú – v následnom protiútoku ťažko poškodili Yorktown (jej pohnutý osud v tejto bitke by vydal na samostatný, nemenej dramatický film), aby aj ju ešte v ten deň (4. júna) dostihla Nemezis v podobe amerických palubných bombardérov. Dovtedy hladko víťaziaci Japonci tak prakticky v okamihu šokujúco prišli o úderné jadro a nenahraditeľné posádky svojich námorných síl, hlavne však stratili strategickú iniciatívu, ktorú už z rúk do konca vojny nepustili Američania.

Emmerichovi sa napriek očakávaniam podarilo natočiť solídny a spektakulárny vojnový film

Toto všetko a ešte viac sprostredkováva vizuálne síce nie úplne dokonalým (relatívne nevysoký rozpočet v podstate nezávislého filmu je niekedy na kvalite trikov, ktoré tvoria gro filmu, predsa len poznať), miestami pre neznalého diváka mierne neprehľadným a vzhľadom na množstvo postáv a spôsob ich charakterizácie aj trochu neosobným (či skôr nevťahujúcim) štýlom film Bitka o Midway. Možno sa preto nezaradí medzi absolútne vojnové filmové klasiky, ale rozhodne je lepší a adekvátnejší ako staršia verzia z roku 1976 s vtedajšou hviezdou Charltonom Hestonom vo fiktívnej postave námorného dôstojníka, ktorý je pri všetkom dôležitom a k tomu disponuje nezmyselnou melodramatickou linkou navyše. Emmerichovi sa napriek očakávaniam podarilo natočiť solídny a spektakulárny vojnový film, ktorý je vo svojom zobrazení slávnej a neopakovateľne dramatickej námornej bitky pri Midway nečakane verný a strhujúci.

Hodnotenie: 8/10

Midway/Bitka o Midway

• USA/Čína, 2019, 138 min