#VtentoDeň: 3.12.1940
Roku 1940 zadalo Spojené kráľovstvo americkým lodeniciam prvú objednávku na stavbu 60 obchodných lodí, ktoré mali nahradiť utrpené vojnové straty. Odtiaľ bol už len krok k zrodu najmasovejšie vyrábaných obchodných lodí v dejinách, ktoré pomohli spojencom vyhrať druhú svetovú vojnu.
Americký prezident Franklin D. Roosevelt vyhlásil 2. januára 1941 program stavby 200 transportných lodí typu Liberty (nosnosť 10 850 t, priestornosť 7700 BRT) poháňaných parným strojom. Do konca druhej svetovej vojny bolo napokon postavených 2710 lodí tohto typu. Sériová stavba využívala pripravené prefabrikované časti, takže bola veľmi rýchla. Stavba lode Robert Peary od momentu položenia kýlu až po jej kompletné dokončenie trvala neuveriteľné 4 dni a 15 hodín! Mnoho lodí tohto typu sa používalo až do 60. rokov 20. storočia.
Viac o zaujímavých udalostiach, ktoré na svetových moriach prebiehali počas druhej svetovej vojny, si budete môcť prečítať v knihe Námorná vojna 1939-1945 – Chronológia kľúčových udalostí od Jaroslava Copláka, ktorý celý svoj život zasvätil námornej tematike. Či už ako bývalý námorný dôstojník, zakladateľ a riaditeľ Námorného úradu, jachtár alebo prekladateľ a autor mnohých kníh s námornou a jachtárskou tematikou. Vydanie jeho najnovšej knihy môžete podporiť na https://www.startlab.sk/projekty/3014-kniha-namorna-vojna-1939-1945-chronologia-klucovych-udalost/?fbclid=IwAR2ITN-IPYSREn5puonHfF6YthomwNdQhoLtsBjeoPspiLSn7an9cI4zHE
Jednotlivé lode typu Liberty niesli mená významných osobností predovšetkým z amerických dejín, ale aj dejín spojeneckých národov. Tak dostalo päť lodí mená významných českých a slovenských osobností.
Ako prvá bola postavená loď pomenovaná po prvom československom prezidentovi T. G. Masarykovi (spustená na vodu 1943, torpédovaná v roku 1944, ale zachránená a zošrotovaná v roku 1961), ďalšia niesla meno po starostovi Chicaga českého pôvodu A. Čermákovi (spustená na vodu v roku 1943, zošrotovaná v roku 1964), ktorý zahynul pri atentáte v roku 1933, hudobnom skladateľovi A. Dvořákovi (spustená na vodu 1943, zošrotovaná 1959), svetoznámom českom antropológovi A. Hrdličkovi (spustená na vodu 1944, zošrotovaná 1965) a nakoniec po M. R. Štefánikovi (spustená na vodu 1944, zničená po nabehnutí na plytčinu v roku 1964).