#VtentoDeň: 1976-07-28
Roku 1976 sa stala jedna najväčších leteckých tragédií povojnového Československa.
V stredu, 28. júla 1976, krátko pred deviatou hodinou ráno vyštartoval z pražského letiska Ruzyně pravidelný let ČSA OK-001. Jeho cieľom bolo bratislavské letisko. Na palube lietadla Il-18B s imatrikulačnou značkou OK-NAB sa nachádzalo celkom 79 ľudí (69 cestujúcich, 2 piloti, navigátor, palubný mechanik, 2 letoví sprievodcovia a 4 zamestnanci ČSA). Kapitán lietadla Svatoslav Rosa a druhý pilot Jiří Růžička boli skúsení piloti s tisíckami nalietaných hodín.
Len deň pred osudným letom sa lietadlo vrátilo z líbyjského Tripolisu. Posádka po prílete upozornila na bezdôvodné preblikávanie ovládačov práporovania vrtule, ale technikom na letisku sa napriek opakovaným previerkam nepodarilo zistiť príčinu. Pre istotu však letel do Bratislavy s lietadlom ešte jeden mechanik, ktorý mal kontrolovať činnosť systému a prípadne identifikovať chybu.
Zhruba trištvrtehodinový let z Prahy, ktorý smeroval ponad Poľnú, Brno, Hodonín a Veľké Kostoľany, prebiehal z väčšej časti celkom normálne. Krátko po pol desiatej nadviazala posádka spojenie s riadiacou vežou bratislavského letiska a dostala povolenie pristáť. V tejto chvíli však začala aj séria nedorozumení a chýb, ktoré nakoniec vyústili do tragédie.
Čo sa v ten letný deň pred zrakmi šokovaných návštevníkov jedného z najobľúbenejších oddychových miest v Bratislave, areálu Zlaté piesky, vlastne odohralo si prečítajte v článku z nášho archívu: https://historylab.dennikn.sk/napriec-dejinami/letecka-tragedia-na-zlatych-pieskoch/