#VtentoDeň: 1909-07-25
Roku 1909 uskutočnil francúzsky vynálezca a letecký konštruktér Louis Blériot prvý prelet Lamanšského prielivu na lietadle ťažšom ako vzduch.
Bléroit sa narodil vo francúzskom mestečku Cambrai a vyštudoval inžinierstvo na École Centrale Paris. Už v roku 1900 postavil svoju vlastnú ornitoptéru, typ lietadla z raných čias letectva, ktoré napodobňovalo vtákov mávaním krídel.

Blériot a jeho spoločník Gabriel Voisin založili továreň na vývoj a výrobu lietadiel Ateliers d‘ Aviation Edouard Surcouf, Blériot et Voisin, ktorá v rokoch 1903 až 1906 dve lietadlá, tie však úspech nezaznamenali. Jedno z nich, Bléroit IV sa poškodilo pri nehode v novembri 1906 práve v čase, keď zaznamenával veľké úspechy Bléroitov konkurent, Brazílčan Alberto Santos Dumont. Nasledovali nezhody s Voisinom, ktorý nevidel budúcnosť lietania v jednoplošníkoch (Bléroit bol opačného názoru).
Po rokoch, počas ktorých sa zdokonaľoval v umení pilotáže, sa Blériot rozhodol pokúsiť získať cenu tisíc libier, ktorú ponúkal londýnsky denník Daily Mail za úspešný prelet kanálu La Manche. 25. júla 1909 preletel 22 míľ (35 km) z Les Barraques (blízko Calais) do Doveru na svojom motorovom lietadle Blériot XI poháňanom benzínom Shell. Let v priemernej výške 100 metrov nad morom trval necelých 40 minút.
V nasledujúcich rokoch sa z Blériota stal úspešný podnikateľ, ktorý vo svojej firme Société Pour Aviation et ses Derives (známejšej pod akronymom SPAD) vyrobil tisíce lietadiel nasadených štátmi Trojdohody do bojov v 1. svetovej vojne. Jeho spoločnosť vyrábala tiež súčasti automobilov, motocykle a bicykle.