#VtentoDeň: 10.12.1941
Roku 1941 zničili japonské lietadlá britský námorný zväz Z v Juhočínskom mori. Japonci tak krátko po útoku na americkú základňu Pearl Harbor uštedrili tvrdú ranu aj Britskému impériu a demonštrovali mimoriadnu efektivitu námorného letectva na úkor dovtedy zdanlivo najsilnejšieho typu vojnových lodí.
Veliteľ britského operačného zväzu admirál Tom Philips v Singapure, ktorý tvorila bitevná loď Prince of Wales a bitevný krížnik Repulse, dostal po prepadnutí Pearl Harboru informáciu, že Japonci sa vyloďujú v Siamskom (Thajskom) zálive. Preto v podvečer 8. decembra obidve ťažké lode sprevádzané štyrmi torpédoborcami vyplávali zo Singapuru na juhovýchod do Juhočínskeho mora, oboplávali Malajský polostrov a smerovali na severozápad.
Britský zväz spozorovala japonská ponorka I-56 a ohlásila ich svojmu veleniu. Po polnoci sa admirál Philips od veliteľa Singapuru generála Arthura Percivala dozvedel o údajnom vylodení japonských jednotiek v priestore Kuantanu na východnom pobreží Malajského polostrova. Zmenil teda kurz ku Kuantanu. Problémom však bolo, že nemal zaistenú leteckú podporu, čo sa ukázalo rozhodujúce.
Pri Kuantane však po Japoncoch nebolo ani stopy, zato tí však boli o britských lodiach dobre informovaní. Viceadmirál Sadaiči Matsunaga vyslal proti nim 88 japonských lietadiel, z toho 61 torpédových. Nad britskými loďami sa prvé lietadlá zjavili o 11.18 a z výšky 3500 m zhodili bomby; jedna zasiahla palubu Repulse, ale škody neboli veľké.
Asi o 15 minút na Prince of Wales z juhovýchodu zaútočilo 16 torpédových lietadiel. Napriek silnej protilietadlovej paľbe sa prebojovali do jej blízkosti a loď krátko po sebe zasiahli tri torpéda, jedno z nich spustošilo kormu, zničilo ľavú lodnú vrtuľu a zablokovalo kormidlovú plutvu, takže sa stala neovládateľnou. Do lode vniklo asi 2400 t vody a naklonila sa vyše 11 stupňov na ľavobok.
Pri ďalšom torpédovom útoku 26 bombardérov Betty asi o 12.20 zasiahli bok Prince of Wales tri torpéda a o jej osude bolo rozhodnuté. O 13.20 sa britská bitevná loď prevrátila na ľavý bok a potopila.
Ešte predtým torpédové lietadlá zaútočili z obidvoch strán na intenzívne manévrujúcu Repulse, ktorá dostala najprv zásah jedným torpédom, ale po niekoľkých minútach jej ľavý bok zasiahli tri torpéda, z ktorých jedno taktiež zablokovalo kormidlo. Keď ďalšie torpédo zasiahlo kotolňu E, do lode vniklo obrovské množstvo vody. Náklon lode sa zväčšoval a o 12.33 sa aj bitevný krížnik prevrátil a klesol do hlbín.
Katastrofálny výsledok bitky dokreslili celkové straty, na Prince Of Wales to bolo 327 mužov, vrátane admirála Philipsa a na Repulse 513.
Viac o dramatických udalostiach, ktoré na svetových moriach prebiehali počas druhej svetovej vojny, si budete môcť prečítať v knihe Námorná vojna 1939-1945 – Chronológia kľúčových udalostí od Jaroslava Copláka, ktorý celý svoj život zasvätil námornej tematike. Či už ako bývalý námorný dôstojník, zakladateľ a riaditeľ Námorného úradu, jachtár alebo prekladateľ a autor mnohých kníh s námornou a jachtárskou tematikou. Vydanie jeho najnovšej knihy môžete podporiť na https://www.startlab.sk/projekty/3014-kniha-namorna-vojna-1939-1945-chronologia-klucovych-udalost/?fbclid=IwAR2ITN-IPYSREn5puonHfF6YthomwNdQhoLtsBjeoPspiLSn7an9cI4zHE
Celkom nová bitevná loď Prince of Wales sa len niekoľko mesiacov pred svojím potopením zúčastnila tiež mimoriadne dramatického honu na nemeckú bitevnú loď Bismarck a dokonca jej počas bitky v Dánskom prielive uštedrila aj jeden zásah, ktorý sa mal ukázať ako obzvlášť závažný. Viac sa dozviete v našom článku https://historylab.dennikn.sk/druha-svetova-vojna/bismarck-v-suboji-titanov-porazil-kriznik-hood/