Siedmy prípad historickej série Stein a Barbarič zavedie svojich hrdinov do naozajstného plzenského podsvetia, kde na nich rozhodne žiadny raj s anjelom nečaká.
Banskoštiavnický spisovateľ Juraj Červenák je svojim čitateľom dobre známy ako autor prepracovaných historických príbehov plných dobrodružstva, napätia a fantázie. Jeho bezpochyby najúspešnejšou románovou sériou sú historicko-detektívne príbehy o kapitánovi Steinovi a notárovi Barbaričovi, ktorí spolu s kaprálom Jarošom vyšetrujú v habsburských službách závažné zločiny proti ríši v čase vlády Rudolfa II., teda v období, ktoré ponúka prakticky nevyčerpateľný potenciál pre farbisté zápletky. Rudolf II. (žil v rokoch 1552–1612, cisárom bol od roku 1576) patrí k najvýraznejším panovníkom v našich dejinách. Ani nie tak vladárskymi schopnosťami (k vladárskym povinnostiam sa staval vcelku ľahostajne) ako skôr vlastným čudáctvom a svojráznymi životnými spôsobmi, ktorými prekvapoval už svojich súčasníkov. Jeden z najväčších zberateľov umenia v histórii sa rád obklopoval rôznymi podivuhodnými existenciami a svoje okolie časom čoraz viac a viac šokoval nečakanými reakciami na bežné životné situácie. Ako napríklad tými počas pobytu v Plzni, ktoré šikovne zakomponoval Juraj Červenák do svojho nového príbehu.
V lete roku 1599 zúril v Prahe, v sídle cisára a v dejisku v poradí druhého románu (Krv prvorodených), už niekoľko mesiacov mor. Na Rudolfa v tomto čase navyše nepríjemne zatlačil jeho brat arcivojvoda Matej s požiadavkou vymenovať ho za svojho nástupcu. Aby tomu všetkému Rudolf, čoraz viac sa prepadávajúci do svojej duševnej choroby,unikol, rozhodol sa aj s celým cisárskym dvorom načas presťahovať do Plzne. Pre provinčné mesto (k roku 1567 sa mesto hrdilo 416 domami okrem domov panských, cirkevných a služobných), z ktorého sa mor vytratil potom, ako si rok predtým vybral neľútostnú daň v podobe 1300 až 1600 obetí, sa pobyt panovníka s celým dvorom stal nielen poctou, ale aj obrovskou záťažou. Aby toho nebolo málo, plzenský mestský hajtman Leopold Stein posiela svojmu bratovi, chýrnemu vyšetrovateľovi Joachimovi Steinovi, naliehavú žiadosť o pomoc s ťažkým prípadom, s ktorým si nevie sám poradiť. Kapitán Stein, napriek tomu, že má za sebou spolu s Jarošom zvlášť náročný prípad, do ktorého bola zatiahnutá aj jeho vlastná rodina (Les prízrakov), neváha a okamžite vyráža bratovi na pomoc.
Umučení anjeli, zhýralé bratstvo a vražední špióni
Už samotný príchod Steina s Jarošom do mesta je poznačený krvavým stretnutím a počas ich pobytu bude len prituhovať, a to nielen zimným počasím. Na druhej strane poriadne horúce chvíle si užije Matej Barbarič, ktorý sa v Plzni po samostatnom prípade (Vlk a dýka) opäť pripája k svojim dvom spoločníkom. Na scénu ho pritom uvedie ďalšia celkom pozoruhodná historická postava, druhý z Rudolfových mladších a ambicióznych bratov (cisár ich mal celkom päť a dve sestry), arcivojvoda Maximilián. Jeho angažmán tu, samozrejme, vôbec nie je náhodné a Maximilánove poľské dobrodružstvo, pri ktorom sa koncom 80. rokov 16. storočia neúspešne pokúsil získať poľskú korunu, zohrá v tomto príbehu svoju malú úlohu. Ako už býva u autora dobrým zvykom, aj v tomto prípade prešpikoval napínavé pátranie po páchateľoch a vyšetrovanie zločinu množstvom skutočných súvislostí a naozaj žijúcich osobností, ktoré dodávajú príbehu historickú plnokrvnosť. A v Plzni sa ich objaví toľko, že by to možno vydalo na niekoľko alternatívnych príbehov. Mňa osobne zamrzelo po sľubnom začiatku trochu rýchle „stiahnutie“ valašského (a neskôr sedmohradského i moldavského) kniežaťa Michala Chrabrého z príbehu. Vzhľadom na jeho ďalší osud, spojený s postavou generála Giorgia Bastu, ktorý sa objavil vo viedenskom prípade (Diabol v zrkadle), je však možné, že v Červenákových príbehoch ešte obaja nepovedali svoje posledné slovo.
Po čom tak smrteľne nebezpečnom teda pátrajú Stein, Barbarič a Jaroš tentoraz? Ako súvisí záhadne stratený synovec ruského vyslanca s povesťou o démonovi, čo loví duše v podzemnom labyrinte pod Plzňou? Dokáže kapitán pomôcť bratovi? A čo na to jeho švagriná, o ktorej priazeň voľakedy dávno s bratom súperil? Súvisí prípad nejako aj s prítomnosťou duševne nevyrovnaného cisára a jeho vyberaných dvoranov v meste? A so strašným morom, ktorý si nevyberá svoje obete? Trojica vyšetrovateľov narazí pri svojom pátraní nielen na umučených anjelov, ale aj na zhýralé a tajuplné bratstvo, pričom im na päty šliape skupina profesionálnych špiónov s vražednými úmyslami a Stein sa bude musieť v hraničnej situácii s prosbou o pomoc obrátiť na naozaj nečakané miesto. A tiež čeliť stretnutiu so samotným cisárom Rudolfom, ktorý práve v záchvate zúrivosti ohrozil na živote vlastného holiča (čo je, mimochodom, skutočná udalosť, o ktorej informoval do Ríma aj sám pápežský vyslanec Spinelli). Ale bez obáv, nebude to celý čas len smrteľne vážne. S Barbaričom sa vrátil aj zmysel pre humor, pre ktorý zasa nemá pochopenie Stein s Jarošom:
„Pamätáte si jeho meno?“
„Pravda je taká, že naň nadosmrti nezabudnem.“ Barbarič zaváhal a odkašľal si do päste. „Ten hrdý potomok kedysi význačných vladykov sa volá…teda…“
„Už to vysypte,“ posúril ho Stein.
„Fridolín Kokot z Kokotska.“
Stein nehol brvou, díval sa na Barbariča rovnako chladne ako predtým. Aj Jaroš iba mierne pozdvihol obočie.
Prečo sa to Steinovi s Jarošom na rozdiel od Barbariča nezdalo byť vôbec smiešne a ako si nakoniec všetci traja poradili s týmto zamotaným prípadom, ale nielen s ním, si bude musieť ctený čitateľ prečítať sám. Možno si ho nakoniec vychutná viac ako dobré plzenské pivo.
Roman Mocpajchel (HistoryWeb.sk)
Ďalší názor:
Daniel Kanás (fanúšik Juraja Červenák a HistoryWeb.sk): Predposledný príbeh série Stein a Barbarič sa končí listom, pozývajúcim kapitána Steina do Plzne, kde došlo k zločinu, ktorý prevyšuje schopnosti miestnych úradov. Stein s Jarošom vyrážajú do mesta, kde sa zaplietajú do siete intríg, zrád, hriechu, vysokej politiky, ale hlavne sa topia v mori otázok, na ktoré by pre nich bolo možno lepšie nepoznať odpovede. Steinovo čierno-biele videnie sveta, ovplyvnené jeho katolíckou vierou a zásadami, ktoré získal výchovou, dostáva vzhľadom na vývoj udalostí riadne zabrať. Samotný kapitán Stein musí nad veľa vecami privrieť obe oči a svoje princípy ohýbať až na hranice svojich zásad.
Román Anjel v podsvetí okrem má okrem spomínaných „živých“ hlavných postáv aj ďalších „hrdinov“ – mesto Plzeň, a potom trojicu vášeň, chtivosť a skazenosť. Práve spomínaná trojica smeruje Červenákov román iným smerom, ako sme zvyknutí z ostatných dielov série. Či sa bude táto „odbočka“ čitateľom páčiť, nechávam na nich, ale predpokladám, že Ďurovým čitateľkám sa bude páčiť určite. Každý diel série má svoju vlastnú atmosféru a štýl rozprávania, v tejto časti je žáner historickej detektívky obohatený o prvky temnej erotiky. Autor nám dal jasne najavo, že nechce iba variovať to, čo od neho čitatelia očakávajú, ale rád sa s nimi „pohrá“. Autor s radosťou mení nielen prostredie, ale aj dynamiku vzťahov a necháva postavy žiť ich vlastným životom. Barbarič sa možno bude ešte dlho zobúdzať spotený zo snov ovplyvnených zážitkami z Plzne.
Branislav Kovár (HistoryWeb.sk, Archeologický ústav SAV): Hodnotenie najnovšej knihy Juraja Červenáka by som azda mohol zhrnúť tradičným tvrdením – lepšia ako tá predtým. Opäť platí, že funguje aj po historickej stránke, kde vystupuje viacero zaujímavých historických postáv a reálie dopĺňa aj prostredie. Rovnako oceňujem, že v knihe je použitých viacero dobových pojmov. Dej vám už prerozprával Roman Mocpajchel vo svojej recenzii. Aj ja by som možno viac využil postavu kniežaťa Michala Chrabrého, ktorý má v knihe veľkolepý vstup, časom sa však vytratí. Veľký potenciál má aj postava arcivojvodu Maximiliána.
Rád by som však, ak by autor v budúcich dieloch opustil aktuálne historické kulisy, ktoré tvorí habsburské mocnárstvo. Séria sa začala udalosťami okolo bojov s Turkami, možno presunutie jedného dielu týmto smerom by nebolo na škodu. Viem si živo predstaviť, ako trochu konzervatívny Stein a „slniečkársky“ Barbarič vyšetrujú napríklad vraždy v sultánovom háreme. Rovnako si ich viem predstaviť, ako vyšetrujú „sprisahanie pušného prachu“ Guya Fawkesa v stuartovskom Anglicku.
Oliver Zajac (HistoryWeb.sk, Historický ústav SAV): Od čias, keď nám Juraj Červenák naservíroval posledný spoločný detektívny prípad dvojice Stein – Barbarič, ubehol už relatívne dlhý čas. Obľúbený slovenský autor síce toto intermezzo vyplnil zábavnými sólo príbehmi jednotlivých aktérov, ale ako spoľahlivo dokazuje nový román Anjel v podsvetí, dvojica, či lepšie povedané trojica vyšetrovateľov je spolu predsa len omnoho silnejšia. Ako schopnosťami v boji so zločinom, tak aj literárne. Dialógy bohabojného Steina s bonvivánom Barbaričom majú nezameniteľné čaro a najnovšie im zdatne sekunduje aj Bohdan Jaroš, z ktorého Červenák postupne vykresáva rovnocenného partnera ústredného dua. Dej najnovšieho románu sa odohráva v Plzni, kde funkciu hajtmana nezastáva nik iný než Steinov brat, ktorý nebojácneho kapitána požiada o pomoc pri vyšetrovaní podivuhodných zmiznutí švárnych mladíkov. Plzeň však v danej chvíli nie je len obyčajným mestom, ale útočiskom pre cisársky dvor utekajúci z morom ubitej Prahy. Vďaka bezprostrednej prítomnosti dvorského ansámbla si tak cameo-rolu strihnú aj mnohé významné osobnosti monarchie na čele so samotným cisárom Rudolfom II. Neprekvapí pritom skutočnosť, že niektorí z čelných predstaviteľov ríše budú mať čo dočinenia aj s prípadmi stratených mládencov. Dejová zápletka je vyskladaná, ako býva u Červenáka zvykom, poctivo a kvalitne, už spomínaná chémia medzi hlavnými postavami funguje na jednotku a zaujme skutočnosť, že pri opise niektorých scén sa autor odviazal snáď najviac z doterajších dielov série.
Obrazová príloha: Slovart
Ak si kúpite knihu cez odkazy zdieľané v tomto článku, dostaneme malú províziu na našu činnosť.
Študoval archeológiu a históriu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Zaoberá sa vojenskými a námornými dejinami. Je autorom knihy Bitky a bojiská - Stručné dejiny Slovenska pre mladých čitateľov (Slovart 2021).
Vyštudoval archeológiu a históriu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Zúčastnil sa archeologických expedícií vo Francúzsku, v Kuvajte, v Guatemale a v Sudáne. Pracuje v Archeologickom ústave SAV. Voľný čas venuje portálu Historyweb.sk (HistoryLab.sk). Je autorom knihy Sila zániku : Kolapsy starovekých a stredovekých spoločností. Je spoluautorom a editorom kníh Kolaps očami archeológie, Archaeology of Failaka and Kuwaiti coast, História pre zaneprázdnených, Epidémie v dejinách a Klíma v dejinách.
vyštudoval históriu a filozofiu na UPJŠ v Košiciach a doktorát obhájil na Historickom ústave Slovenskej akadémie vied v Bratislave. Pôsobil na Deutsches Historisches Institut vo Varšave a v súčasnosti je vedeckým pracovníkom Historického ústavu SAV. Vo svojom výskume sa zaoberá najmä dejinami prvej polovice 19. storočia. Absolvoval študijné a výskumné pobyty na univerzitách a vedeckých inštitúciách vo Francúzsku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku a Slovinsku.
Mohlo by sa vám páčiť
Najčítanejšie články za 7 dní
#VtentoDeň
- 1809 V roku 1809 zomrel Franz Joseph Haydn, svetovo známy skladateľ z obdobia klasicizmu. Bol učiteľ veľkého Ludwiga van Beethovena. Narodil sa len 30 km od Bratislavy v rakúskej dedinke Rohrau a slovenské hlavné mesto často navštevoval ako služobne, tak aj súkromne. Viac info...