Historický film je veľmi vďačný, avšak aj nesmierne náročný žáner. Platí to pre filmových tvorcov, pre divákov a v neposlednom rade aj pre historikov, ktorí sa pri jeho sledovaní musia často odosobniť. Zvlášť sa to týka filmov zasadených do obdobia prelomu 18. a 19. storočia, ktoré je neodmysliteľne spojené predovšetkým s pôsobením jediného človeka – francúzskeho vojvodcu a cisára Napoleona, keďže ten celému tomuto obdobiu vtlačil svoju nezameniteľnú osobnú pečať.

Koncom roka 2023 zamieril do svetových kín nový výpravný film známeho režiséra Ridleyho Scotta o živote tejto výnimočnej historickej osobnosti, a tak sme sa pozreli, ktoré filmy o tomto období sú zatiaľ najlepšie.

5. Napoleon (1927)

Vrcholné dielo nemej éry francúzskej kinematografie režiséra Abela Ganca omračuje už svojou monumentálnou dĺžkou (nedávno zreštaurovaná a rozšírená verzia má päť a pol hodiny), ale tiež na svoju dobu revolučnými technickými prvkami. Aj dnešného diváka určite zaujme miestami extrémne panoramatický záber (4 : 1), zložený z troch záberov kamier spojených do akéhosi obrazového triptychu (polyvízia). Albert Dieudonné sa v hlavnej úlohe dokázal na Napoleona doslova vizuálne premeniť a za zmienku určite stojí aj Vladimir Roudenko (inak syn ruských emigrantov) ako mladý Napoleon, ktorý podľa mnohých filmových kritikov podal najpamätnejší výkon detského herca v nemom filme v dramatickej úlohe.

Dej filmu je epizodický a sleduje Napoleonove osudy od jeho štúdií na vojenskej škole (úvod filmu s pamätnou snehovou bitkou) cez jeho peripetie na Korzike a v Paríži, vyznamenanie sa pri obliehaní Toulonu, stretnutie s Joséphine až po začiatok talianskeho ťaženia s víziami budúcich slávnych víťazstiev. Napriek svojej enormnej dĺžke tak film končí tam, kde Napoleonova sláva v podstate iba začína, ale i tak je považovaný za jeden z najlepších a doteraz neprekonaných filmov o tejto významnej postave svetových dejín.

4. Vojna a mier (1956)

Románová epopej Leva Nikolajeviča Tolstého je zrejme najznámejšou literárnou freskou napoleonského obdobia. Pôsobivo vykresľuje scény bitiek, v dlhých pasážach sa zamýšľa nad filozofiou dejín a predovšetkým sleduje spletité a pohnuté osudy členiek a členov niekoľkých ruských aristokratických rodín na pozadí veľkých historických udalostí. Okrem niekoľkých seriálových vznikli aj dve veľkolepé filmové adaptácie.

Štvordielna sovietska verzia Sergeja Bondarčuka z roku 1966/1967 je nepochybne monumentálnejšia – len filmová produkcia bitky pri Borodine s 300 hercami, 12 000 komparzistami a 200 páliacimi delami trvala vyše dva roky – a autentickejšia, americko-talianska verzia Kinga Vidora z roku 1956 je zase divácky výrazne stráviteľnejšia (hoci má tiež slušnú stopáž – 208 min.) a okrem slušných bojových scén sa pýši najmä krehkou krásou Audrey Hepburnovej v úlohe Nataši Rostovovej.

3. Súperi (1977)

Fenomenálny filmový debut režiséra Ridleyho Scotta, založený na poviedke Josepha Conrada, sleduje dvoch nezmieriteľných rivalov, husárskych dôstojníkov Napoleonovej armády, ktorí sa počas rokov a na pozadí prebiehajúcich napoleonských ťažení opakovane stretávajú v smrtiacich osobných súbojoch až do prekvapujúceho konca. Samotný Scott opísal hlavnú tému filmu takto: „Muž, ktorého hrá Harvey Keitel, je väzňom vlastnej nenávisti. Musí zabíjať, alebo byť zabitý. Keith Carradine hrá druhého muža, ktorý je viazaný cťou bojovať. Je to fascinujúci príbeh o násilí človeka v ňom samom.

Okrem toho je film všeobecne oceňovaný hlavne za nadpriemernú historickú vernosť, nielen čo sa týka uniforiem a dobového správania postáv, ale aj šermiarskych techník zo začiatku 19. storočia, tak ako ich pripravil známy choreograf scénického boja William Hobbs. Choreografia týchto súbojov je zároveň z historického hľadiska považovaná za jednu najlepších v celých dejinách filmu.

2. Master & Commander: Odvrátená strana sveta (2003)

Počas napoleonských vojen niekde ďaleko v južnom Atlantiku a neskôr i v Pacifiku prebieha neľútostný súboj a nervydrásajúca hra na mačku a myš medzi britskou vojnovou loďou HMS Surprise a francúzskou korzárskou loďou Acheron. To, čo sú Scottovi Súperi na zemi, to je Weirov dobrodružný opus na mori, ale ešte na o niečo vyššej úrovni. Vojnové námorné dobrodružstvo par excellence natočil uznávaný austrálsky režisér Peter Weir voľne podľa románovej série Patricka O’Briana.

Ústrednými postavami románov i filmu sú impulzívny, ale mimoriadne schopný anglický námorný kapitán (Master and Commander, čo je aj názov v poradí prvého románu) Jack „Šťastíčko“ Aubrey (v životnej forme hrajúci Russell Crowe) a jeho priateľ, lodný lekár, vzdelanec a v románoch aj elitný špión írsko-katalánskeho pôvodu Stephen Maturin (výborný Paul Bettany). Skvelé herecké výkony, vynikajúca technická realizácia, historická adekvátnosť, vystihnutá dobová atmosféra i prostredie vojnovej lode napoleonskej éry či dychberúca bojová akcia ponúkajú svojmu divákovi strhujúci filmový zážitok v každom ohľade, ktorý sa však už, bohužiaľ, nedočkal pokračovania a neprávom upadol trochu do zabudnutia.

1.  Waterloo (1970)

Posledná, vo svojom priebehu neuveriteľne dramatická a asi aj najslávnejšia bitka, ktorú vo svojej grandióznej kariére vybojoval Napoleon, ho pripravila definitívne o moc a v konečnom dôsledku i o slobodu, len aby mohol niekoľko zostávajúcich rokov svojho života v zajatí na zastrčenom ostrovčeku uprostred Atlantiku úspešne konštruovať svoju doteraz živú legendu. Podobne úspešne, dramaticky a pôsobivo sa pokúsila zrekonštruovať bitku pri Waterloo do filmového eposu medzinárodná koprodukcia pod taktovkou producenta Dina de Laurentiisa, stojaceho už za veľkofilmom Vojna a mier z roku 1956.

Réžie sa ujal Sergej Bondarčuk, ktorý len krátko predtým dokončil svoju ešte veľkolepejšiu verziu toho istého (viď vyššie). Tisícky sovietskych vojakov organizovaných v dobových uniformách, ukrajinský exteriér (točilo sa pri Užhorode) výrazne upravený pre potreby filmu, aby pripomínal bojové pole pri Waterloo, kongeniálne herecké výkony Roda Steigera v úlohe Napoleona a Christophera Plummera ako britského vojvodcu Wellingtona i veľkolepé bojové scény, ako útok francúzskej jazdy na štvorhranné karé britskej pechoty nazeraný z vtáčej perspektívy, vytvárajú dohromady výsledok, ktorý sa teší skvelej povesti u fanúšikov i znalcov vojenských dejín, avšak nezachránil film v čase jeho uvedenia do kín pred komerčným Waterloo.

Použitá literatúra:

  • Lentz, T.: Napoleon: generál, mýtus, štátnik. Sto otázok a odpovedí. Bratislava 2023.
  • Quirk, L. J.: Nejslavnější americké válečné filmy. Praha 1995.
  • Robertson, P.: Guinessova kniha filmových rekordů. Praha 1995.

Internetové odkazy:

Študoval archeológiu a históriu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Zaoberá sa vojenskými a námornými dejinami. Je autorom knihy Bitky a bojiská - Stručné dejiny Slovenska pre mladých čitateľov (Slovart 2021).